У сфвоїй роботі використовую інтерактивні технології навчання:
Ротаційні (змінні) трійки — цей варіант кооперативного навчання сприяє
активному, грунтовному аналізу й обговоренню нового матеріалу з метою
його осмислення, засвоєння і закріплення.
Два-чотири-всі разом
Ця технологія є ефективною для розвитку навичок спілкування в групі,
вмінь вести дискусію.
Карусель
Ця технологія найефективніша для одночасного залучення всіх учасників до
активної роботи з різними партнерами. Її застосовують для обговорення
будь-якої гострої проблеми з діаметрально протилежних позицій, для
збирання інформації з певної теми, для перевірки обсягу й глибини
наявних знань, для розвитку вмінь аргументувати власну позицію.
Акваріум
Цю технологію застосовують, коли учні вже мають певні навики групової
роботи. Ефективна вона для розвитку спілкування, вдосконалення вміння
дискутувати.
Технології колективно-групового навчання
Ці технології передбачають одночасну спільну роботу всього класу. Це
такі форми роботи, як: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Навчаючи-вчуся»,
«Ажурна пилка», «Незакінчені речення», «Дерево рішень».
Мікрофон
Це технологія загальногрупового обговорення, вона дає змогу кожному
учневі у визначеному порядку щось швидко сказати, висловлюючи свою
думку.
Мозковий штурм
«Мозковий штурм» — це такий метод вирішення проблеми, коли всі учасникі
розмірковують над однією і тією самою проблемою і «йдуть на неї в
атаку». Цю технологію застосовують, коли потрібні кілька варіантів
розв’язання проблеми.
Навчаючи — вчуся
Цю технологію використовують під час повторення вивченого та під час
вивчення блоку інформації. Її застосування дає змогу учням взяти участь
у передачі своїх знань однокласникам, підвищує цікавість до знань.
Ажурна пилка
Цей вид діяльності й дає змогу працювати разом, вивчати велику кількість
матеріалу за короткий час.
Дерево вирішень
Ця технологія є варіантом розв’язання конкретної проблеми. «Дерево
вирішень» допомагає дітям проаналізувати та краще зрозуміти механізм
прийняття складних рішень.
Технології ситуативного моделювання
Симуляції, або імітаційні ігри
Імітаціями (іграми) називають процедури з виконання будь-яких простих
відомих дій, які відтворюють, імітують певні явища навколишньої
дійсності. Учасники імітації реагують на конкретну ситуацію в рамках
заданої програми, чітко виконують інструкцію. Учні можуть виконувати дії
індивідуально або в групах. На закінчення імітації учні отримують
подібний результат, але він не завжди однаковий. Дуже важливо, щоб ці
результати обговорювалися.
Імітаційні ігри розвивають увагу, навички критичного мислення, сприяють
застосуванню на практиці вміння вирішувати проблеми.
Рольова гра. Драматизація
Щоб провести рольову гру, необхідно, щоб кожен її учасник чітко знав
свою роль, зміст, мету гри.
Мета рольової гри — визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації,
набути досвіду шляхом гри. Такі ігри використовують і для вироблення
конкретних навичок. Вони сприяють формуванню в учнів власного ставлення
до ситуації, сприяють розвитку уяви, формуванню навичок критичного
мислення, співчуття тощо.
Рольова гра потребує ретельної підготовки. Спочатку практикують прості
вправи з поступовими ускладненнями.
Опрацювання дискусійних питань
Метод «Прес»
Навчати школярів дискутувати варто з технології «Метод «Прес»». її
застосовують під час обговорення дискусійних питань та під час
проведення вправ, у яких необхідно чітко зайняти свою позицію, довести
свою точку зору.
Обери позицію
Цей метод теж корисний на початку роботи з дискусійними питаннями.
Використовують його на початку уроку для того, щоб показати учням
різноманітність поглядів на ту чи іншу проблему: за і проти,
використовують дві протилежні думки.
Зміни позицію
Ця технологія дуже подібна до технології «Обери позицію». Вона дозволяє
зайняти позицію іншої людини і розвиває навички аргументації, активного
слухання.
Безперервна шкала думок
Ця технологія є однією з форм обговорення дискусійних питань. Її метою є
розвиток в учнів навичок самостійного вирішення проблем, вдосконалення
вмінь, аргументувати свої думки. Розглядаючи полярні точки зору з
проблеми, що обговорюється, учні:
— знайомляться з альтернативними позиціями;
— вчаться прогнозувати;
— удосконалюють уміння на практиці відстоювати свою позицію;
— вчаться вислуховувати думки інших;
— отримують додаткові знання з теми, що вивчається.
Дискусія в стилі телевізійного ток-шоу
Учасниками цієї технології є всі учні класу. Її мета — набуття учнями
навичок публічних виступів, дискутувань, відстоювання власної позиції,
формування громадянської позиції. Ця технологія дає змогу залучити всіх
учнів класу до участі, контролювати перебіг дискусії, оцінювати участь
кожного. Вчитель на такому уроці є ведучим. Він має право ставити
запитання або, за браком часу, перебивати того, хто виступає.
Дебати
Надзвичайно складний спосіб обговорення дискусійних питань. Його
використовують лише тоді, коли учні добре вміють працювати в групах,
знають технології вирішення проблем. У дебатах поділ на протилежні точки
зору набуває найбільшої гостроти, оскільки учням потрібно довго
готуватися і публічно обґрунтовувати правильність своєї позиції. Кожна
група повинна переконати опонентів і схилити їх до думки змінити свою
позицію. Дуже важливо, щоб учасники дебатів спілкувалися спокійно.
Немає коментарів:
Дописати коментар