Тема: Письмо елементів великої букви «ша» під
лічбу. Письмо великої букви «ша».
Мета:
Навчальна: Формувати
вміння писати велику букву «ша», поєднувати її з іншими буквами у складах і
словах. Закріплювати вміння орієнтуватися у розліновці зошита, правильно
розташовувати букву на
рядку.
Розвивальна: Розвивати
окомір, спостережливість, увагу,уміння аналізувати,спів ставляти структуру
друкованої та рукописної букви.
Активізувати
словниковий запас учнів, розвивати вміння добирати слова з новою буквою, вміння
робити звуко-буквений аналіз слів.
Виховна: Виховувати
старанність, наполегливість, прагнення до оволодіння каліграфічним письмом.
Обладнання:
Плакат «Правильно сиди під час письма», презентація,сигнальні планшети, зразок
друкованої та рукописної букви, пропис №2.
Хід уроку
I. Оргмомент
Пролунав
дзвінок, починаємо урок.
Працюватимем
старанно,
Щоб
почути у кінці,
Що
у нашім першім класі
Діти
— просто молодці!
II. Повторення
вивченого звука на попередньому уроці навчання грамоти
Звукові
аналітико-синтетичні вправи
-
Пригадайте, які нові звуки ми вивчили на попередньому уроці навчання грамоти?
-
Звуки [ш], [ш′].
1.
Виділення нового звука із слова-відгадки.
-
Зараз я прочитаю вам загадку, а ви
уважно слухайте і відгадайте її. У слові-відгадці назвіть новий звук.
Сіреньке, маленьке, але всякого кота з місця стягне ( Мишка)
2.
Виділення слів зі звуками [ш], [ш′].
-
Будьте уважними! Я зараз прочитаю вам вірш, а ви уважно його послухайте і
скажіть, у яких словах почули звуки [ш], [ш′]:
Тишком-нишком
Вийшла мишка
із нори,
В шкряботушки
ніс і вушка догори.
-
У яких словах ви почули звук [ш]? Де він стоїть?
3.
Упізнання нового звука у заданих словах, визначення його місця у слові (
початок, середина, кінець).
-
Послухайте слова і визначте, у яких словах новий звук знаходиться на початку, у
середині, у кінці слова: шипшина, душ, афіша, шпак, шість, шнурок, малюєш,
швидкий, шовк, лоша, лаваш, штани, машинка, шалаш, шарф, рушниця, шашлик,
подушка…
4.
Називання слів із звуками [ш],
[ш′] під час гри "У
магазині"
-
Вирушаємо у магазин. Придбайте лише ті предмети в назвах яких є звук
"ш".
у
відділі одягу - шарф, шаровари, шорти, штани, шапка.
у
відділі взуття - шнурки, шльопанці.
у
відділі канцтоварів - зошит, гуаш, туш.
у
відділі іграшок - машинка, чашка, матрьошка.
5.
Утворення складів із новим звуком різного типу ( склад-злиття: твердий
приголосний + голосний; м’який приголосний + голосний).
-
Утворіть нові склади із звуками [ш], [ш′], додаючи голосні звуки.
-
Зі звуком [а].
-
Склад [ша].
-
Зі звуком [о].
-
Склад [шо].
-
Зі звуком [у].
-
Склад [шу].
-
Зі звуком [и].
-
Склад [ши].
-
Зі звуком [е].
-
Склад [ше].
-
А тепер, давайте утворимо склади-злиття із звуком [ш′].
-
Зі звуком [і].
-
Склад [ш′і].
6.
Доповнення складу із новим звуком до утворення слів.
-
А тепер із заданими складами утворіть нові слова:
шо
- шок, порошок, шоколад;
ша
– шашлик, шашки, шапка;
ше
– шелест, шепіт, шеренга;
ші
– шість, шістнадцять;
шу
– шуба, шуліка.
7.
Вимова чистомовок.
Ша-ша-ша
- бігає лоша,
Шу-шу-шу
- шубу просушу,
Ше-ше-ше
- говоріть тихіше,
Аш-аш-аш
- лісовий шалаш.
III. Оголошення
теми уроку.
-
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися писати велику букву «ша», писати склади,
слова і речення з цією буквою.
IV. Навчання
письма нової букви.
1.
Показ зразка рукописної букви на дошці.
Слайд 1
2.
Порівняння рукописної та друкованої букви.
-
Подивіться уважно на таблицю із зображенням прописної букви та на екраз із
зображенням друкованої букви «ша».
-
Порівняйте, чим вони схожі? (прямими лініями) Чим відрізняються?
(заокругленнями вгорі й внизу)
3.
Порівняння великої та малої букви «ша».
-
Погляньте на таблицю із зображенням великої і малої букви «ша».
-
Порівняйте, чим вони схожі? (формою) Чим відрізняються? (розміром)
3.
Аналіз будови букви з переліком її елементів.
-
З яких елементів складається буква «ша»?
-
Велика буква «ша» складається з трьох елементів — довгої прямої похилої лінії
із заокругленням вгорі ліворуч, унизу – праворуч та двох прямих похилих ліній
із заокругленням унизу праворуч.
-
На яку букву схожа?
-
На букву «и», «йот».
4.
Засвоєння структури рукописної букви:
Слайд 2
а)
Показ написання букви з поясненням послідовності зображення елементів
Учитель
пише велику букву «ша» на дошці, пояснює написання.
—
Велика буква «ша» пишеться так само, як рядкова, лише більшого розміру, і
починається трохи нижче від верхньої міжрядкової лінії.
б)
Написання учнями букви в повітрі з орієнтацією на зразок учителя:
-
Візьміть ручки, поставте руку на лікоть, спираючись на парту і пишемо разом зі
мною – я на дошці, а ви – у повітрі: і-раз-і-два-і-три-і.
в)
Уявне написання нової букви на площині парти зворотною стороною ручки:
-
Візьміть ручки зворотною стороною. Уявимо, що ширина парти – це робочий і
нижній допоміжний рядок. Пропишемо цю букву.
г)
Написання нової букви на дошці мокрим пензлем:
-
А хто бажає спробувати написати букву «ша» мокрим пензлем на дошці? Вийде до
дошки… .
д)
Написання нової букви крейдою на дошці.
Учні
пишуть, а вчитель контролює їх роботу.
5.
Аналіз зразка букви у прописах.
-
Відкрили прописи на с. 20.
а)
Порівняння зразка у прописах із зразком на дошці рукописної букви «же»:
-
Відкрийте прописи, давайте порівняємо ваш зразок у прописах і мій на дошці
рукописної букви «ша».
-
Скажіть, чи відрізняється написання цієї букви?
б)
Обведення збільшеного зразка у прописах зворотною стороною ручки.
-
Обведіть збільшений зразок зворотною стороною ручки за вказаними стрілками.
6.
Робота у прописах.
Слайд 3
-
То яке слово сховалося у звуковій
моделі? (шипшина)
-
Прочитає у прописі вгорі нам цей віршик Женя. Коля, Марина…
Слайд 4
Робота
над віршем
-
Яке слово «зашифроване»? (Шипшина)
-
Коли розцвіла шипшина? (весною)
-
Які в неї квіточки? (гарні)
-
Які в неї голочки? (колючі)
Слайд 5
-
Де росте кущ шипшини? Що роблять діти? Що зробив хлопчик? Що сказала дівчинка?
Слайд 6
-
Подивіться і скажіть, яке слово сховалося в цій звуко-буквенній моделі?
(шипшина)
Слайд 7
Скільки
складів у цьому слові? (3)
Який
склад наголошений? (другий)
Назвіть
окремо букви і звуки.
Слайд 8-9
Гра
«Слово в слові заховалось»
Тип,
тис, верх, поверх, вітер.
Слайд 10
Слайд 10
- Спишіть ці слова. (з маленької букви, не ставлячи
розділових знаків)
Слайд 11+пробіл
Написання
елементів букв: 1-2 рядок.
Написання
рядка букви «ша» великої.
-
Будьте уважні! Відстань між елементами має бути однаковою. Також дотримуйтеся
нахилу.
Фізхвилинка
Все у мишки вже
в порядку
Вийшла мишка на
зарядку
Лапки вгору,
лапки вниз
Й роззиралася
геть скрізь.
І на місці
поскакала,
І вставала, й
присідала
Головою
покрутила
Вітрячка вона
зробила
Потім лапки
опустила
І взялась собі
до діла.
V. Письмо з’єднань нової букви
у складах і словах:
а) Виділення складів-злиття з новою буквою зі
слів, їх звуковий аналіз та фонетичне моделювання виділених слів.
Слайд 12
-
Поділіть слово «школа» на склади.
-
Шко-ла.
-
Скільки складів у слові?
-
Два.
Викладіть
слово шко-ла відповідними фішками:
|
-
- о
|
-
о
|
-
Виділіть склад, у якому є звук [ш].
-
[шко].
-
Скільки звуків у цьому складі?
-
Три звуки.
-
Які вони?
-
Приголосний твердий [ш], приголосний твердий [к], голосний наголошений [о].
-
Позначте перші три звуки буквами із розрізної азбуки. Які це букви?
-
Букви «ша» і «ка», «о».
б)
Запис виділених складів учителем на дошці з поясненням варіантів з’єднання букв
у складах ( верхнє, нижнє, середнє ):
-
А зараз подивіться на дошку, як я напишу буквосполучення [шк].
-
Буква «ша» поєднується з буквою «ка» верхнім поєднанням.
-
А тепер запишіть рядок цього складу у пропис.
-
Запишіть наступний рядок, з’єднання букв Шл (нижнє поєднання), Шв (середнє
поєднання).
VI. Написання речень.
1.Читаємо речення на с.21: Женя
читає перше, Коля – 2, Яся – 3.
- Чи всі слова вам зрозумілі?
(Так)
2. Повторення правила запису
речень:
- Перше слово пишеться з
великої букви.
- Кожне слово записуємо окремо.
- У кінці речення ставимо
крапку.
4. Показ запису речення
вчителем на дошці з коментуванням.
- Подивіться як я запишу
речення на дошці, будьте уважні, щоб ви змогли записати його собі в зошити
правильно.
5. Списування речень.
Слайд 13-14
6. Робота з текстом.
- Розкрити дужки, прочитати речення.
У моєму букеті немає (ромашка) і (волошка).
Біля (груша) росте пишний кущ (шипшина).
Бджоли збирають мед з (конюшина).
До (вишня) і (черешня) веде
доріжка.
Слайд 15
VII. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
Завдання «Дід
Буквоїд».
- Дідусь їсть тільки
ту букву, яка найчастіше повторюється. Закресліть її.
Вишмашленьшкішмошлодшціш!
( Ви маленькі молодці!)
Немає коментарів:
Дописати коментар